Камелия
Мирчева – психолог
През 80 –те години на
миналия век в психологичната теория и практика се появява понятието Burnout
– синдром на професионално прегаряне /изпепеляване/.
До този момент синдромът е
бил описван, като стрес, изчерпване, депресия, отчуждение и др.
През 1974г. Хърбърт
Фрейденбергер[2], американски психиатър и
психолог формулира терминът бърнаут,
като характеристика на психологично състояние, при здрави хора, които работят в
емоционално напрегната трудова среда. След дълги наблюдения на професии,
работещи предимно с хора, той констатира психофизично изчерпване при част от
тях, водещо до загуба на илюзии и чувство за полезност и удовлетворение от
извършваната дейност. Първоначално професионалното прегаряне е било установено
при специалисти, работещи в благотворителни организации и медицински
учреждения.
След 1982 г. групата на
рисковите професии се разширява, като към нея се прибавят педагози, юристи,
политици, мениджъри, полицаи и социални
работници.
Изследванията през
последните години показват, че симптоматиката на бърнаут може да се прояви и
при хора, които дълго време се грижат за болен член на семейството.
Професионално прегаряне, /бърнаут/,
според дефиницията на Фройденбергер е „изчерпване на енергията при професионалистите в сферата на социалната
помощ, когато те се чувстват претоварени от проблемите на хората, с които
работят“. [3]
Като
„синдром на емоционално и физическо
изтощение, включващ развитието на отрицателна самооценка, отрицателно отношение
към работата и загуба на разбиране и съчувствие по отношение на пациентите“
определя бърнаута Кристина Маслах и подчертава, че „изгарянето – това не е загуба на творчески потенциал, не е реакция на
скука, а по-скоро е проблем, който „възниква на фона на стреса, предизвикан от
междуличностно общуване“. [4]
Кристина Маслах създава първият тест,
чрез който се прави оценка на нивото на професионалното прегаряне. Тя определя
шест основни области на несъответствие, които водят до професионално прегаряне,
а именно:
- Изисквания към работещия и неговите реални възможности.
- Стремеж към независимост в работата и степента на приложен контрол.
- Вложени усилия в работата и недооценка на приносите.
- Отсъствие на позитивни взаимоотношения с работния колектив.
- Отсъствие на справедливи взаимоотношения в работата.
- Етични
принципи на личността и изискванията на работата. Професионалното прегаряне е състояние на физическо, умствено и емоционално изтощение, придружено от усещане за неефективност от работата при хора, практикуващи професии в социалната сфера.
Синдромът на
изпепеляване се проявява със следните симптоми:
Ø
ФИЗИОЛОГИЧНИ
СИМПТОМИ – хронична умора, понижена устойчивост към вирусни и простудни
инфекции, намален имунитет на организма, промени в апетита и съответно в
теглото;
Ø КОГНИТИВНИ СИМПТОМИ - апатия, липса на нови идеи,
рутинност при изпълнение на задълженията, ригидност в мисленето и действията,
отдръпване, дистанциране, негативно отношение към зависимите хора, а понякога
към колегите и началниците, отрицателно отношение към работата;
Ø
ЕМОЦИОНАЛНИ
СИМПТОМИ – чувство за провал, безнадеждност, чувство за вина, безпомощност,
повишена раздразнителност и нисък толеранс към забележки и различни мнения,
недоверие, мнителност, намалена чувствителност за разбиране, липса на емпатия.
Ø
ПОВЕДЕНЧЕСКИ
СИМПТОМИ – намалена работоспособност и ефективност, вечни оплаквания,
мрънкане и недоволство, склонност към крайни форми на поведението /рязко
отдръпване, агресивност/ и рисково поведение – повишена употреба на алкохол и
цигари, вземане на опиати и др./
Хората, работещи в сферите на здравеопазването,
образованието, обслужването и занимаващи се всекидневно и интензивно с
проблемите на други хора са подложени на риск от професионално прегаряне. Не е
лесно ежедневно да подпомагаш решаването на проблемите на другите. Понякога
това е свързано с отрицателни и негативни емоции, с натрупването на гняв,
обида, разочарование, които създават неясни и подтискащ ситуации, често
съпътствани от сложни гами от чувства.
Причините за поява на синдрома се дължат на
личностната характеристика на отделния индивид, на работната среда и условията
на труд и на ролевите конфликти.
Симптомите на професионалното прегаряне са общи и
специфични за отделните професии. Към общите симптоми за всички социални професии
спадат стресорите, предизвикани от прекалено дълго работно време и
натовареност, липсата на достатъчно ред и изясненост в очакванията и
изискванията разногласия и конфликти в
работната среда.
Фактори в трудова
среда, които оказват влияние за развитие на бърнаут:
Ø
Трудово натоварване;
Ø
Начините на контрол на изпълнението на работата;
Ø
Възнаграждение;
Ø
Очакванията на общността;
Ø
Неясни критерии за успешност на извършваната
работа;
Ø
Липса на справедливост;
Ø
Лош психологически климат на работната среда;
Ø
Ценности;
Ø
Липса на възможност за самостоятелно взимане на
решения,
Ø
Неопределеност на ролята и функционалните
задължения,
Ø
Работно напрежение,
Ø
Междуличностни конфликти,
Ø
Липса на нужната подготовка за осъществяване на
професионалните задължения,
Ø
Недостатъчно ресурси.
Личностните
фактори, които оказват влияние за развитие на бърнаут:
Ø
Определени
личностни характеристики – неустойчивост, склонност към завишени очаквания
към себе си и към другите, неумение и нежелание за делегиране на задачи,
небалансираност във взаимоотоношенията на даване и получаване, повишена
тревожност, идеализъм, свръхентусиазъм и свръхамбиции, високи очаквания,
нереалистична преценка, стил на приемане и справяне с проблемите, локализация
на контрола, емоционална лабилност.
Ø Нагласи и
представи за особеностите на професионалната дейност и нейната успешност;
Ø
Липса на
ресурси за справяне с работата.
Ø
Липса на
ефективни модели за комуникация и общуване;
Ролевите
конфликти, които оказват влияние за развитието на бърнаут биват два вида:
Ø Конфликти
в работната среда - появяват, когато професионалиста не е наясно с очакванията от неговата дейност. Това води до
несигурност в дейността му и в поведението му, породена от липсата на критерии,
правила за извършване и оценка на дейността. Появяват се и когато специалиста
не притежава нужната квалификация и компетентности за извършване на
определената дейност. Това води до объркване, стрес, натоварване и изтощение.
Ø Конфликт
между семейни и професионални роли
Синдромът
на прегаряне има три характерни аспекта:
Ø Емоционално изтощение – чувството на
емоционална умора и опустошение, предизвикани от упражняваната дейност.
Емоционалното изтощение, апатията и депресията се натрупват и водят до
психосоматични страдания – гастрит, хронична умора, повишено кръвно и др.
Емоционалното изтощение се арактеризира с липса на енергия, хронична умора,
често главоболие, напрежение в мускулите, болки в гърба, безсъние, депресия
чувство на безнадежност и безпомощност, напрегнатост, повишена конфликтност,
чести негативни и афективни реакции. При него се наблюдава наличие на прояви на
умствено изтощение и изчерпване, ниска оценка на себереализацията,
незадоволеност от работата, която постепенно се прехвърля в междуличностните
взаимоотношения и на живота, като цяло. Сред симптомите са: нежелание и липса
на интерес към работата, преумора при изпълнение на обичайните задължения,
чувство за отчуждение, преобладаване на отрицателни емоции, раздразнителност и
нетърпимост към околните, трудно съсредоточаване, чести боледувания, без видими
причини. Емоционалното изтощение
повишава вероятността от сърдечно–съдови заболявания, води до по-висок риск за
възникване на захарен диабет от втори тип.
Ø Деперсонализация и дехуманизация – при
персонализацията индивидът търси смисъл и значение на собствения си живот,
контролира ситуациите и това, което му се случва. Персонализацията е свързана с ценностната система и социализацията,
с вътрешните и външните граници на индивида и развитието на позитивно чувство на
принадлежност и идентичност. При деперсонализацията
всичко придобива негативни измерения, индивидът изпада в състояния на
отчуждение и безсилие, както и в обезсмисляне и отчужденост от ценностите, липса
на вяра в себе си, разрушаване на идеали и липса на увереност за реализация. В социалната сфера деперсонализацията се
появява като безчувствено и нехуманно отношение към хората, зависещи от
дейността на професионалиста. В училищната среда деперсонализацията може да
се прояви в убеждението на учителя, че единствено учениците са виновни за
затрудненията в ученето /тяхната безотговорност, мързел, липса на интерес и
т.н./. Това отношение може да не е проявено външно в началото, но постепенно
вътрешното раздразнение нараства и с времето се изявява все повече и води до
конфликти.
Ø
Негативно
себевъзприемане или тенденция за отрицателна самооценка – постепенно
вследствие на професионалното прегаряне у специалиста възниква усещане и
чувство за некомпетентност в професионалната сфера, за провал в работата и несправяне
с нея. В тези ситуации се акцентира върху личните неуспехи, а не върху
постигнатото.
Професионалното прегаряне води към изтощение на
енергийно личностните ресурси на човека и възниква в резултата на вътрешното
натрупване на отрицателни, негативни емоции, без съответното вентилиране
/освобождаване/ от тях. Американската психологическа асоциация
описва четири стадия в развитието на този синдром. По техни наблюдения често
тези стадии преминават бързо един в друг и “жертвата” на професионалното прегаряне
рядко осъзнава своя проблем своевременно и на ранен етап от развитието.
Стадии в развитието на
синдрома на бърнаут:
1. Стадий на “медения месец” – по време
на тази фаза, индивидът е значително удовлетворен от своята работа. Големите
надежди и очаквания към работата, към творческата свобода на работното място и
възможностите за реализация създават у него много високи очаквания. Ако условията
на високите очаквания липсват, синдромът се развива изключително рядко, защото
още в самото начало в работата не се влагат много и изключително големи надежди
и много енергия. Много големите очаквания водят винаги до огромни
разочарования.
2. Стадий на пробуждането /стагнация/ –
в тази фаза, засегнатия започва да разбира, че неговите високи очаквания и
надежди по отношение на професията, реализацията и възможностите за развитие в
тази професия не са такива, каквото са
били в неговите представи. В резултат на това откритие някои започват да работят по-интензивно и по-продължително,
други са обхванати от отчаянието и апатията, но все още изпълняват съвестно задълженията
си. Дистресът се увеличава и в следствие на това се появява умората, гневът,
неудовлетвореността. Жертвите на бърнаут стават вяли, уморени, фрустрирани,
губят увереност в силите и в професионалните си възможности.
3. Стадий
на загуба на работния тонус /хронична умора/ – през този период повишеният
интерес към работата постепенно отстъпва и се заменя с постоянно раздразнение и
чувство на умора. Много често се изменят ритъма на хранене и сън. Страдащите от
синдрома често намират странични теми за занимание, за да компенсират стреса,
на който са подложени. Проявяват се и
първите физически признаци – безсъние, чести заболявания, промяна в апетита и
теглото. Нерядко се увеличава консумацията на алкохол, медикаменти, наркотици,
развива се повишена страст към пазаруване. Губи се интересът към работата и се
снижава продуктивността на труда, едновременно с това се увеличава раздразнителността,
агресията или апатията към работата, проявява се цинизма и критичността по
отношение на хората, с които се работи, колегите и работодателя. Често към края на този стадии се
развиват хронични заболявания, които още повече намаляват работоспособността и
засилват негативното отношение към работата.
4. Стадий на пълно “изгаряне” – между
първата и тази, последна фаза на протичане, могат да преминат години /средно
3-4 години/, но понякога са достатъчни и само няколко месеца. Основният симптом
в тази фаза е чувството на отчаяние. Страдащият се чувства “изцеден” и
единственият изход, който вижда е напускането на работа, като в същото време не
желае и не може да избяга от отговорността за нея. Проблемите в този стадии
придобиват остра форма и вече реалността за физическото и психическото здраве
на човека е много сериозна. като последици от бърнаута могат да са мозъчните инсулти, нервно-психично изтощение,
суицидни мисли. По-голяма част от
страдащите се смятат за виновни за случилото се и вследствие на отчаянието не
виждат изход от ситуацията.
СТРАТЕГИИ ЗА СПРАВЯНЕ
Основно
стратегиите за справяне с професионалното прегаряне могат да бъдат:
Ø Промяна на условията на труд смяна на
работното място
Ø Личностова промяна чрез повишаване на личния
капацитет
И в двата
случая са необходими:
Ø Балансиране между работа и почивка.
Ø Професионална психологическа помощ за
облекчаване на напрежението.
Ø Терапия за промяна и преоценка на
приоритетите и усвояване на начини и техники за релаксация.
Ø Тренинги за справяне със стреса и бърнаута.
ПСИХОЛОГИЧЕСКО КОНСУЛТИРАНЕ
ПРИ ПРОФЕСИОНАЛНО ПРЕГАРЯНЕ Burnout
Първото нещо, което трябва да се
направи е диагностиране на ситуацията. Това включва анализ на външната среда
и диагностика на личността.
Анализът на външната среда
включва изследване на:
·
Условията на професионалната среда и доколко те са
натоварващи за индивида.
·
Пренебрегнатите цели и потребности на индивида и
неизползваните му способности и ресурси.
·
Психологическия климат на работната среда.
·
Време на трудова заетост и разпределение на задълженията.
·
Определение на професионалната роля и функционалните
задължения.
· Междуличностни конфликти. За развитието на професионалното
прегаряне особено влияние оказват между личностните конфликти, породени от
ролевата неопределеност и професионална
среда, при която отсъства екипност, а има наличие на повишена, нелоялна конкурентност.
Диагностиката на личността
включва:
·
Изследване на личностови особености – темперамент, самооценка, акцентуации,
стилове на реагиране, поведенчески модели при стресогенни събития. Това става
чрез въпросници, тестове и др. Целта е да се добие по-голяма представа за
личността и света на клиента.
·
Изследване на нивото на ситуативен, хроничен и
постравматичен стрес[1], диагностиране на наличието на
непреработени психотравматични събития. Като синдром професионалното прегаряне се развива на фона на хроничния
стрес и води до емоционално изтощение.
Възниква в резултат на натрупването на отрицателни емоции и напрежение, без
възможности за освобождаване от тях.
·
Диагностика на нивото и стадия на бърнаут. Синдромът се развива постепенно и преминава през три
основни стадии:
Първи стадий: Характеризира се с наличието на дълготрайни приглушени
емоции, понижаване на сензитивността и липса на позитивни емоции. Появява се
отчужденост в между личностните отношения. Възниква състояние на тревожност,
неудовлетвореност и желание „да ме
оставят на мира”. Втори стадий: В този период започват да възникват недоразумения и
грешки в работата, апатия, нежелание и трудност при извършване на задълженията.
Натрупва се пренебрежително отношение към работната среда и хората в нея. Апатията
постепенно прераства в раздразнително поведение, което е неосъзната проява на
защитен механизъм. Трети стадий: В този стадий е притъпено чувството и усещането за
смисъл и ценност на живота. Има наличие на безразличие към
света, към себе си и към другите. Апатията става все по-силна и човек е
завладян от загуба на радостта в живота си. Личността бива завладяна от
безпомощност и обърканост, придружена с дълготрайно напрежение и тревога, които
постепенно преминават в депресивни тенденции, съпроводени с агресия и отчаяние.
Междуличностните взаимоотношения са нарушени. Психосоматиката се изразява в
поява на гастрити, мигрена, повишено кръвно, хронична подтиснатост, безпричинен
страх, нервност, депресивни състояния, тъга и др.. Аспектите на професионалното прегаряне са:
понижена самооценка; изолация, емоционално изтощение, соматизация.
·
Диагностика на симптоматиката на професионалното
прегаряне. Симптоматиката
се разглежда в три аспекта:
психофизиологични симптоми, социално-психолгически и поведенчески.
Симптоми на
професионалното прегаряне
Психофизиологични симптоми
|
Чувство
за постоянна умора /хронична умора/;
Емоционално
и физическо изтощение;
Нарушения
на концентрацията и реактивността спрямо околната среда;
Липса
на интерес към новости;
Притъпяване
на емоциите;
Обща
слабост, понижена активност;
Влошаване
на биохимичните показатели в кръвната картина;
Често
безпричинно главоболие;
Необясними
заболявания на стомашно-чревния тракт;
Бърза
загуба или наддаване на тегло;
Пълно
или частично безсъние или постоянна сънливост;
Задух
или дихателни нарушения по време на физически или емоционални натоварвания;
Намаляване
на сензориката: замъглено зрение, нарушения в слуха, намалено обоняние и
осезание;
|
Социално-психологически симптоми
|
Безразличие,
скука, пасивност, намален жизнен тонус, депресивни състояния;
Повишена
раздразнителност при малки незначителни събития;
Немотивиран
гняв, агресия;
Изолация;
Вкопчване
в негативните емоции, което води до отключване на яд, гняв, срам, зависит,
емоционално парализиране и т.н.
Завишена
тревожост и безпокойство;
Страхове
и безпричинни притеснения;
Общо
негативно отношение към живота и переспективите за професионална кариера;
Негатино
и раздразнително отношение към хората, които се справят с живота си;
|
Поведенчески симптоми
|
Усещане, че работата става все по-тежка, а
дейностите трудни за изпълнение;
Увеличаване или намаляване на времето за изпълнение
на рутинни задачи.
Чувство на безполезност, липса на вяра в успеха, страх от
провал, намаляване на ентусиазма за работа, безразличие към резултатите.
Дистанциране
от колеги и приятели. Засилване или намаляване на критичността и
самокритичността.
Злоупотреба
с алкохол, цигари или дроги.
|
След диагностирането на ситуацията се преминава към
изясняване и оценка на ВЪНШНИТЕ И
ВЪТРЕШНИТЕ УСЛОВИЯ И ФАКТОРИ, довели или водещи до професионално прегаряне.
Условията, факторите, които водят до професионално
прегаряне са свързани с отговор на следните въпроси, свързани с:
·
Особеностите
на работата: Доколко индивида е свободен да управлява своята дейност?Извършва
ли работа, която харесва?Доколко е компетентен в извършването на
работата?Съответства ли работата на ценностите и убежденията му? Какво е
естеството на работа му? Свързана ли е с директен и индиректен контакт с много хора?
Еднотипна ли е дейността? Изисква ли определени и какви отговорности? Има ли
хора, с които му е неприятно да работи?Други фактори, които оказват влияние на
работното място.
·
Особености на
между личностните взаимоотношения на работното място: Доколко има
яснота в разпределението на задълженията? Делегирани ли са правата и
задълженията? Какви са взаимоотношения с колегите. Има ли постоянни дразнители
и как реагира на тях? Други фактори, свързани с между личностните и екипните взаимоотношения.
РИСКОВИ ГРУПИ спрямо синдрома
на професионално прегаряне
Първа
група
|
Най-рисковата група е при хора, упражняващи професии,
при които се осъществяват интензивни между личностни контакти. В тази
категория влизат: ръководители, учители, лекари, медицински и социални
работници;
|
Втора група
|
Особено бързо професионално прегарят хората с
интровертен характер, при които индивидуално-психологическите особености не
са съгласувани с професионалните изисквания на комуникативните професии.
|
Трета
група
|
Хората, които изпитват постоянни вътрешни
страхове и притеснения относно работата си.
|
Четвърта група
|
Жени, преживяващи дълготрайни вътрешни
конфликти, породени от противоречия между професионалните задължения и
семейните роли на майка и съпруга. Особено рисков фактор е заемането на висок
пост, придружен с постоянно доказване на професионализъм в
условия на жестока конкуренция с мъже.
|
Пета група
|
Хора, които работят в условия на нестабилна
трудова среда и имат хронически страх от загуба на работа.
|
ПРЕВЕНЦИЯ НА ПРОФЕСИОНАЛНОТО
ПРЕГАРЯНЕ
1.
Подхождайте внимателно и отговорно към себе си и към здравето си. При
проявлението на първите симптоми на професионално прегаряне направете
консултация със специалист. Помнете, че всеки
сам трябва да поеме отговорност за собственото си здраве.
2.
Осмислете и анализирайте отношението си към работата и работното си място.
В работата не трябва да се търси щастие
или спасение. Работата не е убежище, а дейност, която по сама по себе си не е
товар. Товарът идва от неправилните убеждения, нагласи, очаквания и претенции
към нея.
3.
Работете това, което е във Вашите компетентности и възможности.
4.
Живейте собствения си живот. Живейте
с хората, а не заради тях.
5.
Винаги отделяйте време за себе си и за нещата, които обичате да
правите.
6. Трансформирайте негативните си мисли, отношения и чувства спрямо себе
си, другите и света.
7. Доставяйте си радост и отделяйте достатъчно време за срещи с хора,
извън работното си място.
8.
Балансирайте почивката и работното натоварване.
9. За преодоляването на синдрома на професионално прегаряне е необходима
специализирана помощ от психолог. Признаването на проблема и необходимостта от
помощ са особено трудни. Човек просто смята, че ще се оправи и че явлението е
временно и постоянно отлага търсенето на решение. Но проблемът се задълбочава и
отключва куп други болести след себе си. При наличието на симптомите е
необходимо да се потърси помощ, преди щетите върху психиката, личността и
здравето да са твърде големи.
[1] При ситуативния стрес след отстраняване на стресогена отпадат нервното и емоционалното
напрежение. При хроничен стрес
нервното и емоционалното напрежение продължават дълго време след прекратяване
на действието на стресогена. Стресът нараства лавинообразно поради непрестанно
изменящата се среда. При посттравматичен
стрес — преживяването на нервно и емоционално напрежение не е по време
на действието на стресогена, а едва след това, обикновено се появява до 24 часа
и продължава неопределено дълго време.
[1] Статията
е част от книгата на Камелия Мирчева “Психологическо консултиране”, второ
преработено и допълнено издание 2013 Изд. Арт клуб „Херос”Стара Загора
[2] Хърбърт
Фройденбергер е роден е на 26
ноември 1927 г. Във Франкфурт на Майн, Германия. Починал на 72 годишна
възраст на на 29 ноември 1999 г. Ню Йорк. Той е един от първите, които описват
бърнаута и симптомите на професионалното изтощение. Прави мащабни изследвания
по проблема и през 1980 г. ги описва в книга.
[3] Пайнс
Э., Маслач К. Практикум по социальной психологии. — СПб.: Питер, 2000.
[4] Пайнс Э., Маслач К. Практикум по
социальной психологии. — СПб.: Питер, 2000.
Няма коментари:
Публикуване на коментар