АНАЛИТИЧНАТА
ПСИХОЛОГИЯ НА КАРЛ ГУСТАВ ЮНГ.
АРХЕТИПИТЕ НА КОЛЕКТИВНОТО НЕСЪЗНАВАНО
ГЕОРГИ
ПАВЛОВ ДИМИТРОВ – бакалавър по психология
Всичко, което ни дразни у околните,
всъщност ни води към самоопознаване.
К.Г. Юнг
Карл Густав Юнг е роден на 26 юли
1875 година в Кесвил, Швейцария. След четвъртата си година живее с родителите
си в Базел, родното място на майка му.
Бащата на Юнг е свещеник, а
предците му по бащина и майчина линия също са упражнявали интелектуални професии.
Училище и медицина, Юнг завършва Базел.
Кариерата си на психиатър започва
през 1900 г. след назначаването му за асистент в кантоналната болница за
душевноболни и в психиатричната клиника на Цюрихския университет.
Трайно влияние върху развитието
на Юнг оказва запознаването му с Фройд.
През 1909 год. заедно посещават САЩ, където психоанализата бързо придобива изключителна популярност.
Обратното на
любовта не е омразата, а властта.
Карл Густав Юнг
Карл Густав Юнг
Сред психоаналитичната общност се затвърждава
убеждението, че именно Юнг е бъдещия наследник на Фройд. Нещо повече, когато през 1911 год. се формира Международното психоаналитично
дружество, именно Карл Густав Юнг е
избран за негов първи президент. Още на следващата година обаче,
Юнг, заедно с Алфред Адлер и Вилхелм Щекел, напускат Фройд и Дружеството, като
са обявени за "дисиденти" на психоанализата.
Смята се, че Юнг, не е бил съгласен с опитите на Фройд
да превърне човешката сексуалност в основна научна парадигма на психоанализата. Важно е че зад този често изтъкван аргумент стои една много по-дълбока причина.
Юнг
смята, че "състоянието на съдържанията на несъзнаваното не е напълно
идентично със състоянието на осъзнатост на същите". Ето защо,
натоварените с афект
комплекси не се променят в несъзнаваното.
Юнг
смята, че комплексът придобива такива архаични форми, защото
слиза в най-старата несъзнавана част на психиката, която не е
резултат от личния
опит на индивида, тоест не е лично несъзнавано.
Именно тук е и основната разлика между психоанализата и аналитичната психология, и в това е действителната
причина за разрива между Зигмунд
Фройд и Карл Густав Юнг.
Юнг твърди, че една голяма част от
несъзнаваното е лично и то е резултат от
индивидуалната история на личността. Той е съгласен с Фройд, че личното
несъзнавано се състои от подтиснати, инфантилни
желания, от подтиснати спомени, мисли, идеи, но и от несъзнателно възприети сетивни образи.
Този,
който гледа нещата отвън, сънува,
а този, който гледа вътре в нещата, се събужда.
Карл Густав Юнг
Идеята
за колективно несъзнаваното е една от основните концепции на Юнг.
За да провери тази
фундаментална концепция, Юнг предприема широко изследване. По време на поредица
от пътешествия, той изучава първобитните и източните религии и алхимията. Това
затвърждава убеждението му, че съществува универсален фонд, който произвежда
архетипове, образи и символи, независими от времето и пространството.
Карл
Густав Юнг смята, че архетипа представлява нещо като първичен образ или
категория, вроден образец на мислене, който се запълва и доразвива
от съдържания на личното несъзнавано. Той не е вродена идея, а
по-скоро вродена склонност към тази идея.
Юнг настоява,
че не трябва да се обърква архетипа с архетипния образ. Архетипът
е матрицата, която произвежда архетипни образи като използва за материал и съдържанията на личното
несъзнавано: "Архетипът - пише Юнг, - е чиста,
неизкривена природа, която кара човека да произнася думи и да извършва
действия, чието значение е несъзнавано за него". Архетипът е типична
форма на поведение, който веднъж осъзнат се представя като идея и
образ подобно на всичко, което става съдържание на съзнанието.
След раздяла си със Фройд, Юнг
публикува редица значителни творби, между които и тази за въведения от него
метод за изпитване, „асоциативния експеримент" която му осигурява световна
известност и му донася много покани за лекции в чужбина и почетната докторска
титла в университета „Кларк" (Масачузетс, САЩ).
През 1903г. се жени за Ема
Раушенбах, която е негова вярна сътрудничка до смъртта си през 1955 г. През
1905 г. става доцент по психиатрия в Цюрихския университет.
През 1911 г. става председател на основаното
от него „Международно психоаналитично дружество", което цели обединяване
на всички ориентирани към дълбинната психология лекари и учени и развива жива
научна дейност.
През 1912 г. излиза от печат
книгата му „Промяна и символи на либидото”.
От 1913 г. Юнг се отказва от
дейността си на доцент в университета и се посвещава изключително само на
изследванията си върху структурата на несъзнаваното и проблемите на психичното
поведение изобщо.
През 1921 г. в Цюрих на
немски език се появява първото по-голямо по обем и по значение съчинение на
Карл Густав Юнг „Психологически типове”. И въпреки вече познатите многобройни
опити за класифициращи типологии на психологическите типове, на характерите и
темпераментите, съчинението на Юнг с основание се възприема като едно от
най-забележителните произведения, третиращи психическата феноменология и не само през нашия век.
Само парадоксите
могат донякъде да обхванат пълнотата на живота.
Карл Густав Юнг
Юнг прекарва дълго време в
Северна Африка (1921 г), както и при индианците
в Аризона и Ню Мексико в САЩ (1924/1925 г.). Очевидните аналогии между
съдържанията на несъзнаваното на съвременния европеец и определени проявления
на примитивната психика и техния митичен и приказен свят дават повод на Юнг да
разшири и задълбочи етнологическите и религиозно-психологическите си
изследвания. Не след дълго той се обръща и към философската и религиозна
символика на Далечния изток, където също намира големи находки за развитието на
концепциите си.
Системата на Юнг за личността включва три нива на душата:
1.съзнателното или его;
2.личното несъзнавано –
забравени или потиснати преживявания;
3.по-дълбокото колективно несъзнавано, съдържащо
комулативния опит на предишните поколения, включително животинското начало.
В термина несъзнавано
Юнг включва лично несъзнавано, което
e резултат от индивидуалната история на индивида.
То се състои от съдържания, които в по-голямата си
част са били част от съзнанието на индивида, но са били подтиснати или
забравени.
Под този пласт на несъзнавано стои един по-дълбок
пласт на несъзнаваната психика, който не е свързан с личните преживявания на
индивида, това е колективното
несъзнавано. В него се съдържа колективния опит натрупан от човечеството.
Това съдържание никога не е било част от съзнанието и дължи съществуването си
на наследственост.
Според Юнг „тази част на несъзнаваното не е
индивидуална, а универсална. За разлика от личностната психика, тя притежава
съдържания и форми на поведение, които са повече или по-малко еднакви навсякъде
и във всички индивиди. С други думи, тя е еднаква във всички хора и
представлява общ психичен субстрат от свръхличностно естество, даден във всеки
от нас.”[1]
Архетипите са компоненти на колективно
несъзнаваното и са дълбинни несъзнавани колективни психични феномени, които се предават от поколение на поколение в
човешката история, или на несъзнателно
психично ниво изобщо, или чрез тяхното закрепвани
в определени символи - било религиозни или митологични, било в приказките и преданията, фолклора и т.н. Именно по този начин, архетипите се явяват и
несъзнавани общностни психични
регулатори на колективното и индивидуалното поведение.
Архетипът представлява първичен образ или категория,
вроден образец на мислене и на действие, поведенчески
модел.
Юнг подчертава, че в колективното несъзнавано присъства само формата, формулата, а
конкретното съдържание на архетипа се изгражда в индивидуалния живот и зависи
от множество конкретни обстоятелства. Културата, в която се проявява,
личностните особености на хората, историческото време влияят върху реализацията
на модела от съответния архетип. Когато в живота на човек се случва нещо, което
съответства на определен архетип, той се проявява като инстинктивна реакция.
Архетипове са материализирани чрез символи в
митологията, във фолклора, вярванията и ритуалите на всички народи. Особено
впечатляваща форма на проява на колективното несъзнавано са митовете. Според
Юнг човек проектира елементи от своята психика върху обекти от съществуващия
свят и чрез подходяща символика създава своите богове.
Вярванията, обредите и ритуалите във фолклора също са
основани върху символи, свързани с архетиповете. Архетипове се срещат
и в сънища, фантазии, дори в налудните идеи на душевно болни.
Архетиповете
се срещат във всеки индивид. Те се
откриват във външните поведения и по-специално в онези, които са свързани с
универсални житейски събития. Те също се наблюдават във връзка с вътрешния или
психичен живот, като се разкриват чрез вътрешни фигури като анима, сянка,
персона и т.н.
Архетиповото поведение е най-очевидно по време на
криза, когато Азът е най-раним. Архетиповете винаги действат най-силно, там, където
съзнанието е най-тясно или най-слабо и където по тази причина фантазиите могат
да заглушат реалността на външния свят.
Архетипите
са несъзнавани образи на самите инстинкти; модели на инстинктивно
поведение. Според Юнг по своята същност инстинктите „са движещи сили със специфична форма, които
преследват присъщите си цели далеч преди всякакво осъзнаване и независимо от
каквато и да било степен на осъзнатост. Поради това те представляват съвсем
точни аналози на архетиповете”[2].
Фотоколаж: Камелия Мирчева
Архетипите са несъзнавани образи на самите инстинкти или по-точно, че те
представят основния модел на инстинктивното поведение. Архетипите са
генетично заложени в струтурите на човешкия мозък. Те се проявяват по време на
сънища, по време на екстатични състояния и по време на творческа дейност.
Архетипът е „нещо ясно
изразено, точно определен порядък с архаичен характер, както по форма, така и
по смисъл. Архетипът съдържа митологични мотиви.”[3]
Основните архетипи са:
Ø Его-то
- регулаторният център на душата и осъществител на личността;
Ø Сянка-та
- обратното на егото, често притежава качества, с които егото не се
идентифицира, но личността притежава, независимо от осъзнаването на егото
Ø
Анима -
женското начало на човешката душа (също "душа")
Ø Анимус
- мъжкото начало ("дух")
Ø Персона-та - маската, предпазваща его-то
от заобикалящата враждебна природа
Архетипните образи са многобройни и различни, но някои от тях се
повтарят в различни култури.
Не ставаме
просветлени,
когато си представяме фигури от светлина,
а когато
правим тъмнината съзнателна.
Карл Густав
Юнг
Индивидуацията е
свързана с извеждане на части от несъзнаваното и интегрирането им към
съзнанието. Индивидуацията е процес на психологическо разграничаване, имайки за
своя цел развитието на индивидуалната личност. "Основно, това е процес, чрез който индивидуалните същества се
формират и диференцират; по-подробно, това е развитието на психологическата
индивидуалност, бидейки като такава, е различна от основната, колективна
психология."[4]
Първият етап от процеса на индивидуация е срещата на човека с
неговата сянка. Архетипът сянка
включва онази тъмна, неприемлива, несъзнавана част от личността, която човек не вижда и не признава
и крие от себе си и от околните. Обикновено сянката е разположена в личното
несъзнавано, но корените й се разполагат и по-дълбоко - в колективното
несъзнавано. Сянката има аспекти, които по-лесно могат да се разпознаят като
лоши страни, но има и аспекти, които са трудни за осъзнаване. Това са личностни
особености или недостатъци, които индивидът не само не съзнава и признава като
свои, но и ги проектира върху околните.
По тази причина запознаването със сянката е труден и мъчителен процес.
Противоположен на сянката е архетипът персона. Това е онзи образ, с който човек се старае да се представя пред другите. Той включва
социално желателната представа, това е публичното аз. За нормалното развитие на
индивида е необходимо осъзнаването на персоната в процеса на индивидуация.
Персоната трябва да бъде добре развита, но разпозната, различена от личността.
Следващият етап на развитие е срещата с анима/анимус – онази част от психиката, която притежава
характеристики на противоположния пол.
Анима е женски елемент в мъжката психика, а анимус – мъжки елемент в
женската психика. Анима и анимус са многолики, имат различни проявления. Те са
несъзнавани архетипни образи, които могат да се проявяват и да влияят върху
съзнателния ни живот, както по негативен, така и по позитивен начин.
Опознаването на тази страна от личността допълва и разширява
съзнанието. Ако анимата и анимусът не са разпознати и осъзнати, те могат да
влияят върху човешкият живот по неконтролируем и негативен начин.
Най-важният архетип, под знака, на който минава
развитието на личността, е архетипът цялостна
личност.
Когато се прояви в развит вид, той хармонично подрежда
около себе си много други архетипове. Юнг свързва последния, висшият етап от
индивидуацията именно с интегрирането на този архетип.
Цялостната
личност е онзи вътрешен център на балансиране, който придава хармония, единство
и цялостност на личността и от тази гледна точка интегрирането на този архетип
е крайната цел в процеса на развитие.
Фотоколаж: Камелия Мирчева
Несъзнаваното, лично и колективно, играе важна роля в
живота на индивида. По тази причина стремежът към опознаване на част от това
съдържание на психиката и хармонизиране между него и съзнанието трябва да е
една от крайните цели на личността, защото не познавайки себе си и своята
психика, човек става най-голяма опасност за човека.
Библиографска справка:
1. Юнг, К.Г. Избрано, книга първа,
втора, трета. Изд. Евразия-Абагар. Плевен, 1993
2. Юнг, К.Г. Тайната на златното цвете.
Евразия-Абагар, Плевен, 1993
3. Юнг, К.Г. Сънища. Спомени.
Размишления. Изд. Евразия-Абагар. Плевен, 1994
4. Юнг, К.Г. За основите на аналитичната
психология. Тавистокски лекции. ЕА, Плевен, 1995
5. Юнг, К.Г. Еон. Изследвания върху
феноменологията на цялостната личност, Изд. Евразия-Абагар. Плевен, 1995
6. Юнг, К.Г. Лекции по аналитична
психология. Изд. Евразия-Абагар. Плевен, 1995
7. Юнг, К.Г. Психологически типове. С.,
Университетско Издателство, 1996
8. Юнг, К.Г. Отговор на Йов. Изд.
Евразия-Абагар. Плевен, 1997
9. Юнг, К.Г. Архетиповете на
колективното несъзнавано. Изд. Евразия-Абагар, Плевен, 2000
10. Юнг, К.Г. Динамика на несъзнаваното,
ЕА, Плевен, 2001, с.250 – том 8 от CW
11. Юнг, К.Г. Човекът и неговите символи. Леге-Артис,
Плевен, 2002
12. А. Самюел, Б. Шотър, Ф. Плаут –
Критически речник на аналитичната психология на К.Г.Юнг. ЕА, Плевен, 1993
13.Дарил Шарп -
Юнгиански Лексикон
14. Йоланде Якоби - Психологията на К.Г. Юнг, Леге Артис,
Плевен
[1] Юнг, К. Г. „Архетиповете и
колективното несъзнавано”. Плевен: "ЕА" АД, 1999.
[2] Юнг, К. Г. „Архетиповете и
колективното несъзнавано”. Плевен: "ЕА" АД, 1999.
[3] Юнг, К. Г. „Архетиповете и
колективното несъзнавано”. Плевен: "ЕА" АД, 1999.
[4] Юнг, К.Г.
Психологически типове. С., Университетско Издателство, 1996
Чудесна статия с добре обяснени понятия и идеи от творчеството и работата на К.Г. Юнг!
ОтговорИзтриване